Njut buffésmart och håll vikten

Några smarta knep som kan rädda dig från bufféfällorna.

Annonsen laddas.

Studentmottagningar, bröllop och sena grillkvällar med god mat i överflöd kan vara knepigt för den som har lätt att lägga på sig. Visst ska man unna sig, men när sommaren är slut är det lätt att känna att det kanske blev lite för mycket av det goda. Här är våra bästa motviktstips i lockande buffésituationer:

  • Frossa i sallad När man tar lite av varje på buffén blir portionen oftast större än om man äter en ensamrätt, men om du börjar med att ta mycket sallad så får du mindre plats på tallriken för allt det andra.
  • Ta med säkra alternativ Föreslå en knytis när du blir bortbjuden eller ta med ditt favorittillbehör som en present för att slippa bli frestad av fet bearnaisesås. Tapenade, hummus och tzatsiki är gott till grillat! Hemmagjord potatissallad kan man också göra riktigt mager utan att det smakar tråkigt.
  • Välj rätt dryck Prova ett gott smaksatt vatten till maten som törstsläckare istället för sötade varianter som läsk och saft. Alkohol är också en bov som kan göra att både aptiten och omdömet slirar iväg, och det blir svårare att stå emot suget efter en portion till.

Tips: kolla in vårt test av alkoholfria öl!

  • Balansera Grilldags i kväll? Passa på att ta en extra långpromenad eller cykeltur under dagen om det ändå är fint väder – så kan du unna dig med gott samvete på kvällen.
  • Rätt bordskamrat Slå dig gärna ned bredvid någon som äter långsamt eller inte är så stor i maten så får du någon som "bromsar takten". Vi springer inte gärna och hämtar mer förrän bordsgrannen gör det.
  •  Hjälp till med disken Ta dig bort från "brottsplatsen" innan du hinner börja småäta mer av det som står där. Dessutom får du extra motion och blir säkert en väldigt uppskattad gäst!