Mellanmål på minuten

Mellanmål ska gott, enkelt och mättande. Här är recept på nyttiga mellanmål som snabbt gör dig pigg.

Bananplättar med blåbärskeso Receptbild - Allt om Mat
Carin Pålsson

Bananplättar med blåbärskeso

Tips: Hälsobloggaren PT-Fia tipsar om supergoda mellanmål för dig som gillar GI-mat. Klicka på länken och se hennes supermellanmål som ropar ”ät mig”.

Apelsin-piggelin med morot och ginseng Receptbild - Allt om Mat

Apelsin-piggelin med morot och ginseng

Ginsengroten är välkänd som stärkande och uppiggande när man känner sig trött och hängig. Så det här är en perfekt start på dagen eller som mellanmål (undvik ginseng på kvällen då den kan ge sömnsvårigheter). Du kan också utesluta ginseng.  Flytande ginseng finns att köpa i hälsokostbutiker. Ingefära är rik på kalcium, magnesium, fosfor och kalium, spårämnen som  annars kan vara svåra att få i sig. Den sägs också vara bra för blodcirkulationen, matsmältningen och lindra menstruationssmärtor. Man brukar säga att ingefäran är ett fulländat livsmedel.  Dessutom förstärker den frukternas smak.