Maxad mat för dig som tränar löpning

Här är recepten som innehåller en råvara kroppen gillar allra bäst.

Annonsen laddas.

Viss mat är bättre än annan, speciellt om du vill bygga muskler. Många sajter ger tips på vilka ingredienser som bör ingå i en smart kosthållning. Vi tipsar också om recept som kan vara bra. Förutom ett normalt intag av mat och helst några mellanmål finns det några råvaror som kan göra det bättre för kroppen.

Råvaror som är bra:

  • Avokado – är väldigt rik på E-vitamin
  • Linfrön – innehåller mycket nyttiga fetter, ätes helst krossade men tänk på att förvara dem i kylen och ät max 1-2 msk/dag.
  • Broccoli – är rena rama vitaminburken. Innehåller både c-vitamin, kalcium och magnesium.
  • Blåbär – det vanligaste, godaste och mest naturliga vitaminpillret. Blåbär har visat sig kunna ha en funktion på det mesta i kroppen. Rik på olika typer av syror och c-vitaminer.
  • Mat som innehåller mycket järn -speciellt löpare behöver tänka på att äta mycket järn, för att bättra på blodets förmåga att transportera syre.

Råvaror med antioxidanter. Vanliga antioxidanter är bland annat A-vitamin, E-vitamin, C-vitamin och selen. Antioxidanter hjälper kroppen att försvara sig mot så kallade fria radikaler, som kan skada kroppens celler.

Sajter med mattips:

marathon.se

funbeat.se

svd.se