6 mattrender som dök upp under 00-talet

Vi började bli klimatsmarta och lightprodukterna byttes mot protein- och fettfrossa. Här har vi listat sex fenomen som dök upp under förra decenniet.

  1. GOJIBÄR
  2. Blåbär anses supernyttigt med ett oracvärde på 4 460. Men just gojibär ska innehålla ännu mer antioxidanter. Bäret innehåller många nyttiga ämnen så som antioxidanter, mineraler och vitaminer. I Sverige köps oftast gojibär torkade eller som juice.

  3. SURDEGSBRÖD
  4. Görs på surdeg, ljummet vatten, rågmjöl, vetemjöl och salt. Bröd bakat med surdeg blir gott, nyttigt, har lågt GI, håller längre och smakar mer. Helst ska man också köpa ekologiskt mjöl från en lokal producent.

  5. RÄTTVISEMÄRKT
  6. En oberoende produktmärkning. När du väljer rättvisemärkt bidrar du till att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för odlare och anställda i utvecklingsländer och främjar ekologisk produktion

  7. GI-VÄRDE
  8. Står för glykemiskt index som är ett mått som visar hur snabbt blodsockret stiger beroende på vilka sorts kolhydrater du äter. En enkel tumregel är att du bör äta sådan mat som tar längre tid för kroppen att bryta ner, mat med ett lågt GI-värde.

  9. QUINOA
  10. Är en ört som innehåller mycket protein, fibrer och fosfor, magnesium, järn och är glutenfritt. Det höga proteininnehållet och dess låga GI gör det till ett utmärkt substitut för potatis, pasta och ris.

  11. E-NUMMER

2007 fick vi en ny guru – Mats-Eric Nilsson. Han kom då ut med boken ”Den hemlige kocken – Sanningen om fusket med maten på din tallrik ”. Där finns en praktisk guide till alla de 316 förvirrande E-numren. Hur framställs dessa kemikalier och kan de vara farliga för hälsan? Och hur manipulerar de våra smaklökar? E-nummer är ett specifikt id-nummer som används för beteckning av livsmedelstillsatser som godkänts för användning i Europa.

Var kritisk och strunta i hälsostressen

På samma sätt som chiafrön, superbroccoli, blåbär, gojibär och olivolja är bra mat så är det ingen garanti för god hälsa. Hälsa är ett komplicerat tillstånd som bestäms av mat, motion, arv, miljö och kanske även slumpen, inte av att du äter den senaste trendråvaran. Se på maten som mongolerna gör, nämligen att all vanlig mat är nyttig och bra. Och snälla, strunta i dieterna.

För dig som tröttnat på att försöka köpa dig hälsosam, men som ändå kanske inte orkar göra den där ”helrenoveringen”, är här tre enkla råd: 

  1. Minska på hel- och halvfabrikaten och laga i stället maten från grunden. Då får du koll på vad din mat innehåller, slipper en rad tillsatser och får med stor sannolikhet ett bättre näringsinnehåll.
  2. Dra ner på kemikalierna. Det finns alldeles för många studier som visar på att bekämpningsmedelsrester ökar risken för ett antal sjukdomar. Ett enkelt sätt att minska på kemikalierna i maten är att välja ekologiskt när det gäller frukt, grönt och vin, som är de största källorna.
  3. Var kritisk och strunta i hälsostressen. Om någon matvara plötsligt framställs som antingen livsfarlig eller undergörande kan du förmodligen utgå från att det är betydligt överdrivet. Låt dig inte stressas av den typen av budskap. Hälsostress är knappast särskilt hälsosamt.
NUVARANDE 6 mattrender som dök upp under 00-talet
NÄSTA Pannkaksmellis