Maten som kan hålla dig ung

Det här ska du äta för att bromsa kroppens åldrande.

Annonsen laddas.

Med små förändringar i det du äter varje dag kan du hjälpa kroppen att bli mer motståndskraftig mot ålderstecken på din kropp och din hälsa. Här är en guide från morgon till kväll:

Morgon

Frossa i vattenmelon till frukost
Solande är en av de vanligaste orsakerna till åldrad hud. Förutom att vattenmelon innehåller mycket vatten så är den rik på lykopen och betakaroten – två antioxidanter som hjälper cellerna att skydda sig mot skadliga UV-strålar.

Yoghurt lugnar magen
Maghälsa är viktigt för vårt välbefinnande – hjälp matsmältningen med ett mellanmål på probiotisk yoghurt med nyttiga bakterier för tarmen. Italiensk forskning pekar dessutom på att yoghurt även hjälper immunförsvaret.

Lunch

Fett med fisk
Omega 3-innehållet i fet fisk som sill, lax och färsk tonfisk förebygger en rad åldersrelaterade åkommor, säger Dr Laura Wyness från the British Nutrition Foundation. Hon menar att de nyttiga oljorna kan verka mot vissa symptom vid ledgångsreumatism, förebygga ögonproblem och hålla huden mjuk och smidig.

Mixa en smoothie mot rynkor
En uppiggande cocktail med bland annat vitaminerna E och C, betakaroten, folsyra och zink är smaskens för huden. Testa att blanda 3,5 dl färskpressad apelsinjuice med en banan och en handfull färska blåbär, björnbär eller hallon.

Ladda med avokado och frön
Avokado eller en näve nötter och frön är perfekt på eftermiddagen – fullproppade med vitamin E och fettsyror som skyddar dina celler.

Middag

Satsa på broccoli
Servera kokta grönsaker som tillbehör eller blanda ner dem i huvudrätten. Amerikanska studier har visat att just broccoli innehåller ett ämne som stimulerar cellernas eget försvarssystem.

Kväll

Sov gott med körsbär!
Bra sömn är viktigt för att kroppen ska hålla sig på topp. Enligt forskning vid University of Texas ger körsbär ett tillskott av melatonin – ett hormon som hjälper oss att komma till ro.


Fem frukosttips

Ladda med hälsofrukost