Maten som håller dig frisk

För att leva längre och för att undvika hjärtsjukdomar, Alzheimers och cancer ska du äta en anti-inflammatorisk diet, skriver Los Angeles Times.

Annonsen laddas.

Bra mat

  • Grönsaker.
  • Hela korn.
  • Nötter.
  • Fet fisk.
  • Proteinkällor.
  • Kryddor som ingefära och gurkmeja.
  • Starkt färgade frukter såsom blåbär, körsbär och granatäpplen.

Minska eller helst avstår helt från

  • Mättade fetter.
  • Transfetter.
  • Majs.
  • Soja olja.
  • Raffinerade kolhydrater.
  • Socker.
  • Rött kött.
  • Mejeriprodukter.

En anti-inflammatorisk diet innebär att du ökar ditt intag av livsmedel som har antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper.

"Om du föder upp gnagare under olika dieter, så kan du starkt påverka inflammationerna hos djuret, säger Dr Andrew Greenberg, direktören för övervikt- och metabolism laoratoriet vid Human Nutrition Research Center, vid Tufts University i Boston.
Med hjälp av råttor har det visat sig att resveratrol, som finns i druvor hud och rött vin, förbättrar blodkärlens funktion och bidragit till långsammare åldringsprocess.
Vitlök har förbättrat blodkärlens funktion i hjärtat hos råttor med högt blodtryck.
Hos möss med högt kolesterol har granatäppelsaft lett till minskad utveckling av åderförkalkning.
Och Curcumin (som finns i gurkmeja) förbättrar ulcerös kolit och reumatoid artrit hos möss och har även anti-cancereffekt på djuren. Curcumin har också visat sig lindra symptomen av reumatoid artrit hos människor.

Källa:Newsdesk.se/Los Angeles Times