Maten som gör dig pigg i höst

De flesta blir väl lite trötta och hängiga när vi går mot mörkare tider. Då är det viktigare än någonsin att äta rätt så att man får i sig det kroppen behöver.

Annonsen laddas.

Här är några enkla tips för en piggare och gladare höst:

Jämt blodsocker
När blodsockret hålls på en jämn nivå kan vi slippa de där djupdykningarna då man nästan somnar. Se till att ha små nyttiga mellanmål att knapra på – en näve mandlar eller lite frukt kan vara en räddning på eftermiddagen istället för den där godisbiten. Man kan också prova att välja långsamma kolhydrater som fullkornsbröd och lunch med bönor eller linser för att göra blodsockerkurvan jämnare, och hålla sig borta från vetemjöl, vit pasta och socker.

Ge järnet
Järnbrist är vår vanligaste bristsjukdom – så mycket som 40 procent av alla tonårsflickor och 30–35 procent av alla fertila kvinnor har i dag järnbrist.  Järn är viktigt för att transportera syre från lungorna till kroppens vävnader, och därför kan järnbrist göra dig trött. Lever, blodpudding och nötköt är järnrika livsmedel, och även spenat, broccoli och bönor är bra att få med i kosten.

Frossa i citrusfrukter

I citrusfrukter finns det gott om C-vitamin, som hjälper kroppen att ta upp järn. Prova att ta en clementin efter maten! Även röd paprika och kål innehåller mycket vitamin C och passar därför att blanda med de järnrika livsmedlen.

Boosta med bär
I häslokostaffären kan man även köpa olika importerade "superbär" som goji och acai med flera, men våra svenska bär är billigare och verkligen ingen dålig energikick. Blåbär, nypon, svarta vinbär, tranbär och hallon är fullproppade med antioxidanter och vitaminer.

Fixa humöret med mörk choklad
Kroppens må-bra-hormon, seratonin, höjs enligt undersökningar när man äter choklad med 70-procentig kakaohalt. Eftersom den mörka chokladen har en lite bittrare smak än den söta mjölkchokladen är det också lättare att nöja sig med en liten bit.