Många och dyra när svensken väljer vinglas

Exakt hur länge vi använt vinglas i Sverige är inte helt klart. Men vi vet att vikingarna tog med sig glasbägare hem från sina plundringsfärder och att Gustaf Wasa år 1556 såg till att det tillverkades särskilda vinglas för hovet. Idag är vinglas inte nödvändigtvis en lyxpryl (även om de kan kosta) utan finns i var mans hem.

Annonsen laddas.

Enligt Ida Eriksson, som är inköpare/kategorichef på butikskedjan Cervera, så ser vi lite annorlunda på vinglas i Sverige jämfört med andra länder. Enligt Ida köper vi svenskar mycket och dyra glas, och vi har en stor försäljning i Sverige om man ser till vår befolkningsmängd.

Det går också att se olika trender över tid. Vad som skiljer vårt vinglasköpande åt idag jämfört med tidigare är enligt Ida Eriksson att ”samlandet” är dött:

När det gäller vad som är unikt för oss svenskar när det gäller vinglas finns det ett par saker till, anser Ida.Vi får inte längre ett glas i taget på födelsedagen. Istället har de flesta en uppsättning vardagsvinglas som de köper tolv av på en gång och en samling dyrare glas, gärna från Riedel eller Orrefors.

–       Dekorerade glas, förr av Lasse Åberg och nu av exempelvis Carolina Gynning, säljer alltid bra i Sverige.  Däremot funkar så kallade bordsvinsglas, alltså vardagsglas med lägre fot som är vanliga Frankrike inte alls här – vi vill ha vår långa stjälk!

När det gäller trender framöver tror Ida på influenser österifrån.

–       Vi kommer få se mer tunga, pressade glas som de som är vanligare i Östeuropa. Det här kommer nog vara lite vanligare när det gäller accentglas ön just vinglas, men vi ser att man gärna är lite personlig med någon detalj –som just ett tjockare kristallglas, eller någon inlagd färg i foten.

Men mer färg än så blir det nog inte:

–       De färgade vinglasen ser vi nog inte mycket av framöver – ett rödvin kommer inte till sin rätt i ett blått glas, vi vill se vad vi dricker!

Sofia Lundgren