Lura dig själv att äta mindre

Lightprodukter, jätteförpackningar och överdåd på bordet lurar dig att äta för mycket. Här är matforskarens enkla knep för en lättare vardag.

Annonsen laddas.

Amerikanska forskaren Brian Wanzink har gjort många undersökningar om mat och ätvanor och har skrivit boken Midless eating. Han menar att mängden mat som vi stoppar i oss bara har med hunger att göra till en viss gräns, men att desto mer beror på servering, sällskap, och var vi sitter och äter. Vi luras helt enkelt att äta mer av olika yttre signaler. Här är hans bästa tips på hur du kan undvika att äta för mycket och njuta mer av dina favoriträtter.

Ät vid matbordet
Du äter mer om du samtidigt tittar på TV eller sitter framför datorn. Om du bara äter på en plats i hemmet minskar riksen för att du småäter.

Hoppa över lightprodukterna

När vi äter något som är märkt med light känns det hälsosammare, och vi tillåter oss att äta mer även om vi kanske egentligen känner oss mätta och nöjda.

Satsa på en nyttig förrätt

Ät en varm soppa med mycket grönsaker och fibrer innan huvudrätten så tar du mindre mat sen. Eller gör i ordning ett läckert grönsaksfat till förrätt.

Servera i köket

När maten står på bordet frestas du att ta mer tills maten är uppäten. Lägg upp på tallriken ute i köket istället så får du en chans att känna mättnad innan du hunnit lägga för en portion till.

Dela upp jätteförpackningen
Ät aldrig direkt ur påsen med snacks. Dela upp maxipacket med chips i mindre portioner så har du koll på hur mycket du stoppat i dig.

Sitt bredvid rätt person
Sätt dig bredvid den som du vet äter långsamt – då håller du själv samma takt.

Ät mat som lämnar "spår"

En hög med godispapper berättar för hjärnan hur mycket du stoppat i dig, och hjälper dig att hålla koll.

Källa: mindlesseating.org