Leksandsbröd har ökat sin export av knäckebröd med 150 procent förra året. 5 snabba frågor till Leksandsbröds vd Peter Joon, 36, och fjärde generationen på Leksandsbröd.

Vilka köper ert bröd utomlands?
– I Sverige är det alla, men internationellt är det hälso- och trendmedvetna människor. Det är ju en hälsotrend som råder, som inte verkar gå över. Knäckemarknaden exploderar just nu.
Vilket slags bröd säljer bäst internationellt?
– Vi har ett paket med 4 runda kakor som vi säljer internationellt, för 8 kakor som är standard i Sverige och som många i mellansverige äter upp på en vecka, kan vara lite mycket för en familj i USA. Annars är det trekanterna som går bäst.
Vad är nästa steg i utvecklingen?
– Just nu försöker vi bara hinna med att göra så mycket bröd som säljer. Förra året sålde vi mer än vi kan producera och det har hållit i sig under januari.
Är det dalahästen gör att ni säljer bra?
– Ja, dalahästen och Sverige är ett starkt kvalitetsmärke med stort förtroende.
Vad har du helst på mackan?
– Ja, till jul och helgerna är det ju gott med en bit gravlax. Annars är det skinka och ost som gäller på vardagarna.

Peter Joon är fjärde generationen på Leksandsbröd.

NUVARANDE Leksandsbröd slog rekord
NÄSTA ”Använd stavmixer så blir soppan slät”