Laga nyttig snabbmat av det du har hemma

Med rätt råvaror i kyl, frys och skafferi är det lätt att laga hälsomat till middag.

Annonsen laddas.

Här är tips på råvaror som är bra att ha på lager för att snabbt kunna svänga ihop en sund och god middagsrätt.

I kylen:

  • Ägg är proteinrikt och mättande – och snabblagat till tusen! Omelett eller äggröra passar perfekt ihop med en fräsch sallad. Har du rester från dagen innan kan det bli en läcker frittata.

I skafferiet:

  • Konserver är hållbart och ofta billigt – passa på att handla när det är extrapris. Krossade tomater som snabb och smal gryt- och såsbas, färdigkokta bönor, linser och kikärtor att blanda ner i sallad, soppa och gryta. Tonfisk, musslor och makrill är också bra konserver att laga nyttig snabbmat på.
  • Se till att ha bra torrvaror i skafferiet; fullkornspasta, råris, bulgur och quinoa håller sig länge och är bra när man vill laga hälsosamt.

I frysen:

  • Fyll frysen med grönsaker, fiskfilé och räkor så har du alltid något sunt och snabbtinat att ta till när det är bråttom att få maten på bordet.

Fler tips:

  • Gör en veckomatsedel och storhandla i förväg – då slipper du stå hungring i butiken och lockas av onyttigheter.
  • Satsa på att alltid ha bra kryddor hemma – odla gärna färska själv om du har möjlighet.