Kickstarta året med supermat – här är de 13 nyttigaste råvarorna

Supermat är mattrenden på allas läppar och det kan man väl förstå. Supermat är matvaror som är fullspäckade med nyttiga näringsämnen, vitaminer och antioxidanter och som dessutom har ett förhållandevis lågt kaloriinnehåll. Varför inte ge kroppen en riktig energiboost och starta det nya året med supermat? Här är 13 råvaror som klassificeras som supermat.

Annonsen laddas.

Flera av de här råvarorna har du troligtvis redan hemma i kylskåpet eller skafferiet. Men visste du att de här 13 råvarorna klassificeras som supermat och är bland det nyttigaste du kan stoppa i dig?

Vad är då supermat?. Webbsidan Food Matters beskriver supermat som naturliga råvaror som är rika på näringsämnen men som har ett lågt kaloriinnehåll. Supermat är med andra ord mat som ger dig mycket näring samtidigt som de kan hjälpa dig att hålla vikten. Supermat är dessutom fullproppade med nyttiga antioxidanter och essentiella näringsämnen som kroppen behöver.

Låt oss starta det här superåret med supermat!

1. Havregryn

HAVRE

Bildkälla

Havregrynsgröt är en given favorit på många frukostbord. Men visste du att havregryn är fullproppat med järn, tiamin och fiber, som hjälper till att hålla ditt blodsocker på en jämn nivå?

2. Te

TE

Bildkälla

Te innehåller massor av nyttiga flavonoider som bland annat verkar anti-inflammatoriskt och kan sänka ditt blodtryck. Te innehåller dessutom inga kalorier – bara att sörpla på med andra ord!

3. Yoghurt

yoghurt

Bildkälla, Bildkälla

Är magen glad är resten av kroppen också glad, brukar det heta. Yoghurt är en superråvara just eftersom det är så bra för din mage. Yoghurt innehåller massor av bra bakterier och probiotika som får din mage att hurra av lycka. Yoghurt är dessutom en utmärkt källa till både kalcium och protein.

4. Broccoli

BROCCOLI

Bildkälla

Broccoli är fulladdat med fiber och antioxidanter. Broccoli innehåller dessutom vitamin C, som är bra för immunförsvaret och hjälper kroppen att ta upp järn. I broccoli finns även kalcium som hjälper till att bygga skelettet starkt.

 

5. Tomater

tomat
Bildkälla

Tomater innehåller lykopen, en karotenoid som ger tomaten dess röda färg samt skyddar kroppens celler mot fria radikaler. Forskning visar även att lykopen kan motverka flera olika typer av cancer.

 

6. Kalkon

kalkon

Bildkälla

Kalkon, utan skinn, är en smal och näringsrik proteinkälla, som håller dig mätt länge. Kalkon innehåller dessutom vitamin B6 och B12, niacin, selen och zink, som alla boostar din ämnesomsättning.

 

7. Bönor

BONOR

Bildkälla

Bönor är en alldeles utmärkt, vegetarisk proteinkälla. Bönor innehåller kostfibrer, vitaminer och mineraler som folsyra och järn, som båda är nödvändiga för att produktionen av röda blodkroppar ska fungera optimalt i kroppen.

 

8. Spenat

SPANET

Bildkälla

Att seriefiguren Karl-Alfred fick sin styrka av att äta spenat, är något som de flesta av oss fick lära oss som barn. Spenat är känt för att innehålla mycket järn, men visste du att spenat även är en bra källa till kalcium som är bra för ditt skelett, samt A-och E-vitamin?

 

9. Apelsin

APELSIN

Bildkälla

Det finns en bra orsak till varför sjömän förr i tiden bunkrade upp med apelsiner för att undvika skörbjugg. Apelsiner är nämligen en toppenkälla för C-vitamin. En apelsin motsvarar nästan hela det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin. C-vitamin har en anti-inflammatorisk effekt och hjälper kroppens celler att ta upp järn. Apelsiner innehåller dessutom fibrer, folsyra och kalium.

 

10. Lax

LAX

Bildkälla

Att fisk är nyttigt har nog inte undkommit någon och lax är fiskarnas konung. Laxen innehåller massor av nyttiga omega 3-fettsyror som är anti-inflammatoriskt, är bra för hjärnan, motverkar risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt sänker ditt blodtryck. Lax är dessutom en bra proteinkälla och är rik på D-vitamin.

 

11. Valnötter

VALNOT

Bildkälla

Valnötter är precis som lax, rik på den nyttiga fettsyran omega-3. Omega-3 är bland annat anti-inflammatoriskt och är en viktig beståndsdel i hjärnan. Valnötter är dessutom rika på vitamin B6 som är bra för ämnesomsättningen.

 

12. Blåbär

BLABAR

Bildkälla

Blåbäret är ett riktigt superbär. Det är rikt på antioxidanter som skyddar kroppens celler från för tidigt åldrande. Blåbär innehåller dessutom både C- och B-vitamin, samt mineralerna kalcium och magnesium, som bidrar till att stärka ditt skelett och hålla musklerna i trim.

 

13. Pumpa

PUMPA

Bildkälla

I Sverige använder vi ofta pumpor som dekoration, trots att de är både kalorisnåla och har ett högt fiberinnehåll. Pumpa innehåller dessutom den nyttiga antioxidanten betakaroten, som bland annat stärker ditt immunförsvar, motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar samt skyddar din hud mot solskador.

 

Du vill också läsa:

Maten som kan lindra din förkylning

Vitaminerna som jobbar bäst tillsammans

9 hälsofördelar med grönkål du inte visste om

 

bylineylvajohansson