Julens trender ger plats för nytt

I år är vi nyfikna på nyheter på julbordet. Även den klassiska Aladdinasken har förändrats.

Annonsen laddas.

Här är fyra trender för julen 2010:

  • Återta det gamla. Precis som med Aladdinasken är det de historiska vingslagen som tar ton i årets julstök. Vi väljer kanske några rätter vi vill göra från grunden och resten köper vi färdigt. Men de vi gör från grunden vill vi gärna göra som man gjorde förr, t ex stoppa egen korv, baka vörtbröd, blanda egen mumma. Nästan 20% uppgav att de lagar all mat från grunden till sitt julbord. En ökning med 5% från året innan.
  • Redo för det nya. Som moteffekt kan man också se att vi är beredda att ta in nya moderna rätter på julbordet. Scans julundersökning visade att andelen som kan tänka sig nya rätter på julbordet hade ökat med 5% till 44%. Ett exempel är att lutfisken i år inte längre ligger bland topp fem, utan har ersatts av revbensspjäll.
  • Vi vill köpa eko. I många undersökningar visar vi vårt intresse för det ekologiska, men när vi väl kommer till butik är det annat som styr. Försäljningen av eko-skinka ökar visserligen under julen, men då 34% uppger att de vill köpa ekologisk skinka är det få som sedan gör det.
  • Välgörenhet. Under julen är alla extra givmilda och detta märks tydligt i matbranschen i år då fler och fler varumärken satsar på någon välgörenhetskampanj i samband med försäljning av sina produkter. T ex julmust från Spendrups som i år samarbetar med MinStoraDag som hjälper barn och efter SM i chark skänktes allt tävlingskött, 1 ton, till Stadsmissionen. Fler företag lär hänga på trenden.

Källa: Scans julundersökning 2010

Ny pralin i Aladdinasken

Aladdinasken såldes för 3 kronor asken när den lanserades på 1930-talet. I dag har den blivit en återkommande ask på godisbordet till jul. Men förra året gjordes något så drastiskt som att ändra innehållet i asken. Den minst populära ägglikören åkte ut, efter en omfattande omröstning med nästan 400 000 personer. Istället återtog man en pralinsort som funnits med sen starten. Jordgubbscreme är den nya pralinen.

Svenskarnas favoritpraliner 2009:

1.    Körsbär i likör 12,8%
2.    Gräddnougat 11,9%
3.    Trillingnöt 11,8%
4.    Pärlnougat 8,5%
5.    Cocoskola 8,5%
6.    Nöttryffel 8,4%
7.    Höstnougat 7,3%
8.    Trofénougat 7%
9.    Mjuk toffee 5,7%
10.    Romrussin 5,2%
11.    Apelsintryffel 4,9%
12.    Likörtryffel 4,8%
13.    Ägglikör 3,4% (som åkte ut och har gett plats åt jordgubbscreme).

Så smakar årets glögg