Julens glöggkamp har börjat

Det är nu det avgörs, vem ska sälja mest glögg i år? Rosé, vanilj och kakao, det är några av smakerna i år.

Annonsen laddas.

Roséglögg, ekologisk eller klassisk? Ja, det är svårare än någonsin att välja glögg i år och nu börjar kampen om kunderna – den 2 november släpptes årets glögg på Systembolaget.

Det är väl knappast någon högoddsare att tro att glöggmärket Blossa blir storsäljaren nummer 1 i år också. Blossa är inte bara den berömda årgångsglöggen utan har ett rejält grepp om marknaden med inte mindre än 10 olika produkter på hyllorna. Många kommer att välja Blossa för att få julstämning – det är ett som är säkert.

Men annars finns det en del att välja på. Vill man följa upp sommarens starka rosétrend så finns det för första gången roséglögg att testa, det är företaget Saturnus som står bakom den nya flaskan

– Sommarens stora trend har ju varit svala, friska roséviner och i år ville vi göra en riktigt fräsch och modern glögg, berättar Edward Liepe på Saturnus.

– En glögg som tilltalar de allra flesta, även de som kanske normalt inte tycker om glögg, enligt Liepe.

Vill man handla ekologiskt vänder man sig till Snälleröds variant av glöggen. Deras "Vinhandlarens Starkvinsglögg" är gjord på ekologiskt odlade druvor och är en klassiker i många hem – den anses vara traditionell i kryddning och smak.

Vid sidan om Blossa är förmodligen Dufvenkrook märket som många förknippar med glögg. I år lanserar företaget två nya sorter och de har precis som Blossa paket med småflaskor som kommer vara populära presenter på glöggkalasen i december.

Vanilj, kakao, spetsad med whisky och konjak – allt finns i Dufvenkrooks sortiment och sammanlagt har företaget 8 glöggprodukter att välja bland.

Och det är inte allt, det finns dessutom Skogsglögg från Grythyttan, Herrgårdsglögg från Norge, chokladglögg från Italien och till råga på allt glühwein från Skåne. Och så finns ju alltid möjligheten att göra din egen glögg – upp till dig att välja! Du hittar flera recept här under artikeln.