Humörhöjande morötter

I dokumentärfilmen Supersize me häromåret var det särskilt en sak som slog mig. Inte hur snabbt huvudpersonen gick upp i vikt efter att ha börjat en diet av uteslutande Big Mac och läsk – det var ju förväntat – utan hur snabbt han tappade humöret.
Efter bara några dagar hade hans personlighet förändrats, energin var borta, sexlusten likaså. Det enda som kunde driva honom upp ur soff an var hans regelbundna, alltmer våldsamma sug efter skräpmat.

Jag kommer att tänka på detta när jag läser om en stor studie om sambandet mat och depression, gjord vid University College i London och publicerad förra året i British Journal of Psychiatry.  3 486 personer hade delats upp i två grupper varav den ena gruppen sattes på en nyttigare diet av mycket frukt, grönsaker och fi sk och den andra på en diet av processade livsmedel, sockerrika desserter och fet, friterad mat. Resultatet blev slående. De som åt nyttigast hade 26 procent lägre risk än en kontrollgrupp att bli deprimerade, medan de som åt mest onyttig mat löpte 58 procent högre risk att bli drabbade av depression.
Exakt hur dessa samband hänger ihop återstår ännu att utreda liksom vad som är hönan eller ägget, vilka hormoner som aktiveras, vad fett och socker möjligen kan göra med hjärnan. Men utan djupare analyser kan vi väl ändå konstatera att det inte är mycket som talar för att vi mår bra av att äta mer godis och processad mat. Och ändå är det precis det vi gör.

Enligt Statistiska centralbyrån steg konsumtionen av oljor, fetter, sötsaker och glass ytterligare under 2008, medan fruktkonsumtionen minskade (grönsakerna ökade dock något!). I ett längre historiskt perspektiv är det rent av skrämmande hur läsk och godiskonsumtionen ökat: 
1960 åt vi bara knappa sju kilo godis och 22 liter läsk per person om året, idag 17 kilo godis och 90liter läsk. Vi äter dubbelt så mycket godis som medeleuropén och är faktiskt världsledande godisätare per capita. När det gäller grönsaksätande ligger vi däremot bara på  17:e plats bland 28 undersökta länder i Europa. Deprimerande siffror? Låt oss tröstäta en morot – det kan ju fungera!


Just nu

Bäst

  • Lågpriskedjorna blir allt ”grönare”. Willys satsar på samarbete med Naturskyddsföreningen och Lidl har förvånansvärt många ekologiska och miljömärkta varor i sortimentet. Kul!

Sämst

  • Kycklingvingar – gjorda av bröstfi léer! Historien berättas av New York Times. Efter en mycket lyckad lansering av kycklingvingar som billiga snacks har det blivit brist på vingar i USA. Nu hackar man sönder filéerna och säljer som ”benfria vingar”.