Högre förbränning hela dagen

Lätt för att gå upp i vikt? Så ska du äta för att bränna mer fett.

Annonsen laddas.

Genom att planera dagens matintag kan man faktiskt bränna mer energi utan att svettas på gymmet. Här är guiden till en bra fettbrännardag.

 

Morgon
Satsa på en bra frukost! På morgonen är förbränningen låg, och om man hoppar över frukosten fortsätter den med det. Flera undersökningar har också visat att människor som inte äter frukost har en tendens att stoppa i sig fler kalorier under resten av dagen. En bra frukost ger istället blodsockerkurvan en jämn start och du känner dig mätt och pigg längre.

Kickstarta förbränningen med en skål havregrynsgröt med äpple, kanel och lättmjölk, eller rågbröd med grönsaker och en frukt. Drick gärna en stor kopp kaffe eller te till.

Förmiddag
Håll förbränningen uppe genom att äta nyttiga små mellanmål under dagen. Frukt, morötter eller en näve mandlar är bra att ha till hands och knapra på mellan måltiderna. Då frestas man inte heller att gå iväg och köpa den där chokladbiten när man behöver något som piggar upp.

Lunch och middag
Proteiner kräver mer energi för kroppen att bearbeta än kolhydrater, så se till att välja magra proteinkällor som till exempel kalkon eller kyckling i lunch- och middagsrätterna. Minska också  på mängden snabba kolhydrater från vitt bröd, ris och pasta, och ät i stället mer fullkorn och grönsaker. Starkt kryddad mat kan också ge förbränningen en skjuts, och kryddningen gör också att du känner dig mätt fortare och äter mindre.

På kvällen
Spara vinet till festliga tillfällen. Alkohol har en hämmande effekt på fettförbränningen, eftersom kroppen då prioriterar alkoholförbränningen. Effekten varar i flera timmar efter att man druckit och därmed ökar risken att fettet i maten istället lagras och sätter sig kring midjan.

Livsmedel och ämnen som sägs öka förbränningen:
Chilifrukter, kanel, kaffe & te, vattenmelon, hallon, persilja, magert protein, kalcium(till exempel magra mejeriprodukter), Omega 3-fetter (finns i fisk, men också i vegetabilier som linfrön, rapsolja och valnötter).