Hemligheterna som får dig att klara dieten

Du kan testa de flesta olika dieter, men studier visar att det är kalorierna som räknas. Håller du koll på dem och samtidigt motionerar så kommer du att gå ner i vikt.

Annonsen laddas.

2004 deltog mer än 800 personer i en tvåårig klinisk prövning vid Harvard School of Public Health och Brigham och Women’s Hospital. De delades in i fyra olika kosttyper som delade ett gemensamma drag: Varje hade 750 färre kalorier än den enskildes normala kost.
Bland dem som fullföljde studien var den genomsnittliga viktminskningen omkring 4 kilo, eller ungefär 4 procent av kroppsvikten.

En av dem som deltog var Termini, som idag är 70 år gammal och väger 79,3 kilo. Han har lyckats hålla kvar vid sin viktminskning på 14,5 kilo tack vare de vanor han lärde sig under studiens gång, inklusive kaloriminskning, kraftig fysisk aktivitet, kostutbildning och att noga kontrollera sitt kaloriintag och vikt.

Dr Donald Hensrud, kost och vikt-förlust specialist vid Mayo Clinic, säger att de flesta dieter vet att kaloriminskning är nödvändig för en framgångsrik diet, men att de inte vet hur man sätter teorin i praktiken. Hensrud säger förvirringen beror delvis på balanseringen av kaloriintaget  mot vikt-förlust målet.
En måttlig aktiv 30-årig man bör förbränna omkring 2400 till 2600 kalorier per dag, medan en stillasittande 50-årig man bör sikta på omkring 2000 kalorier, enligt riktlinjerna. Man kan kolla sitt dagliga intag via nätet på bland annat hemsidor som Nutrition.gov och Fitday.com.
Dr Donald Hensrud rekommenderar att man hittar ett program som är skräddarsydda för varje individ. "De måste hitta något som inte bara fungerar för dem utan även en livsstilsförändring som är praktisk och hållbar. "

Suzanne Phelan, en co-utredare av National Weight Control Registry, menar att en av de mest tillförlitliga teknikerna är att ha en nära övervakning av kalorierna och vikten. Detta genom att föra en matdagbok och att tänka sig för.
Phelan säger även att hälften av dem som skrev in sig har gått ner i vikt utan bantningsstöd eller program, genom att hålla sig till sunda matvanor och regelbunden motion.

Källa: www.forbes.com