Har du fastnat i matsäcksträsket?

Många packar matsäck till barnen flera dagar i veckan.

Annonsen laddas.

Visst är det roligt att barnen får åka på utflykt. Men det kan vara ett himla sjå att komponera och packa alla matsäckar.

– Minst en kväll i veckan gör jag pastasallad eller steker lunchpannkakor till barnen, berättar Edith Lesage, 37.

Skolan och förskolan ska vara avgiftsfria, men det blir allt vanligare att barnen förväntas ha med sig frukt och lunchmatsäck. På föräldrasajter på nätet diskuteras ”matsäcksterrorn” flitigt. Många tycker att det är helt okej att ordna lunchmatsäck ett par gånger per termin, men när det blir en gång i veckan eller oftare tycks orken tryta.

 Spännande för barnen

Edith Lesage är kluven inför förskolans önskemål om att Suzanne, 4, och Louis, 6, ska ha med sig mat en-två dagar i veckan.

– Ungarna tycker att det är spännande att se vad som ligger i ryggsäcken och jag är ju glad att personalen tar med barnen på äventyr. Men lite jobbigt är det förstås att fixa matsäckarna, tycker hon. 

 Bunkra för flera utflykter

”Husmorsorna” och kokboksförfattarna Anette Rosvall och Emma Hamberg som matbloggar på amelia.se och snart kommer ut med boken ”Kärleksmums” har några tips om hur man slipper matsäckspaniken.

– Vik en söndagsförmiddag och gör en laddning piroger så har du bunkrat upp inför massor av utflykter, tipsar Anette Rosvall och tillägger att även hon kan hänga på dörren till Ica på morgonen och köpa en halvbaguett med räkost om hon missat att barnen ska ha matsäck just den dagen.


Fyra smarta sätt

"Husmorsorna" tipsar:

Piroger
Gör en stor laddning med favoritfyllningen och ha på lut i frysen.

Risifrutti och korvmacka
”Vi brukar göra en rejäl macka med korv, och de grönsaker som barnen gillar, och sen skicka med en Risifrutti”.

Pastasallad
Släng ihop en pastasallad med ruccola, mozzarella, rökt skinka, färdiga köttbullar eller majs. Ta det du har hemma! En stor laddning så räcker till middag åt familjen och matsäck dagen därpå.

Ugnspannkakor
Gör ugnspannkaka och skär i fyrkanter eller rulla ihop som crêpes. Smyg ner lite grahamsmjöl i smeten så blir det nyttigare.