Hälsomiddag med ångkokning

Få maten nyttigare samtidigt som den smakar mer. Ångkokning är den nya hälsotrenden.

Annonsen laddas.

Här är fem goda och nyttiga skäl att prova ångkokning till middagsmaten:

 

1) Nyttigare. Vissa vitaminer och mineraler är mycket värmekänsliga och försvinner när man tillagar maten på vanligt sätt. Broccoli som ångkokats innehåller till exempel dubbelt så mycket C-vitamin som vanlig kokt!

2) Inget fett behövs Det gör rätterna hälsosammare än om du steker dina råvaror.

3) Varsamt. Maten kokar inte sönder lika lätt när den ångkokas, eftersom den inte skakas omkring i bubblande vatten.

4) Allt-i-ett. Moderna ångkokare har ofta flera våningar så att alla tillbehör kan tillredas samtidigt.

5) Mindre matos. Visst är det härligt när det doftar mat, men stekoset som sätter sig i kläder och hår kan vara skönt att slippa.


Monika testar

Monika Ahlberg provar ångkokning – läs mer i  Monikas blogg.

Tips! Ett hemmabygge kan du själv göra genom att ha ett nätkorg/sil som du lägger överst på en vanlig kastrull med kokande vatten. Lägg maten i korgen ungefär 3 cm ovanför vattenytan och på med locket. Låt koka (inte stormkoka), under hela tillagningstiden.