Hälsokosten som gör dig pigg och glad

Peppa kroppen och humöret med naturens egna små lyckopiller.

Annonsen laddas.

Är du trött och hängig? Här är örterna och maten som gör dig pigg och glad igen.

Valeriana

Användningen av Valeriana mot oro och insomningsbesvär bygger på en tusenårig tradition. Flera av medlen som säljs på apotek och i hälsokostaffärer innehåller även andra växtextrakt som citronmeliss och humle, som också sägs ha en lugnande och rogivande verkan. Medlen kan påverka reaktionsförmågan, så därför ska man inte använda det i samband med bilkörning.

Rosenrot

Rosenrot är traditionellt använt mot stress och sägs öka koncentrationen såväl som den lindrar stress och depression. Finns som kosttillskott i olika varianter.

Ginsengrot

Ginseng är en annan ört som piggar upp, och även här är det roten som används. Traditionellt som stärkande medel vid nedsatt prestationsförmåga som trötthet och svaghetskänsla.

Grönt te

Det är avkopplande att sätta sig ner med en kopp rykande hett te. Grönt te innehåller också växtaminosyran theanin, som på senare år uppmärksammats mer och mer för sina hälsosamma effekter. I ett flertal studier har theanin visat sig ha god effekt för att minska oro, rädsla och nervositet inför svåra uppgifter.

Johannesört

Johannesört är traditionellt använt som naturläkemedel mot lindrig oro och sömnbesvär. Enligt en analys av forskare knutna till Cochraneinstitutet, som vetenskapligt granskar olika läkemedel, är örten lika effektiv mot depression som traditionella antidepressiva läkemedel.
Tänk på att johannesört minskar effekten av andra läkemedel som blodförtunnande medel och p-piller. Hör efter med din läkare innan du provar.

Fina fisken

Omega 3-fettsyror, som bland annat finns i fet fisk som lax, har inte bara bra inverkan på högt blodtryck utan även på humöret. Vid en jämförelse mellan länder med hög respektive låg konsumtion av fisk visade det sig att andelen deprimerade var lägre i de länder där man åt mycket fisk. I djurstudier har forskare visat att nivån av stresshormoner sjunker när möss ges fiskolja

Kött och spenat

Trötthet kan hänga ihop med dåligt blodvärde, som i sin tur kan bero på järnbrist. Järn behövs för de röda blodkropparnas syreupptagning. Lever, blodpudding och nötköt är järnrika livsmedel, och även spenat, broccoli och bönor är bra järnmat.

Källor: paulun.se, läkemedelsverket, Helena Nybloms "Supermat"