Goda GI-brödet

Brödet är inte din bästa vän om du vill gå ner i vikt. Men du kan vara GI-fantast och ändå inte behöva göra avkall på allt bröd. GI-experten Ulrika Davidsson har tipsen.

Annonsen laddas.

– Det vanligaste felet med bröd man köper i butik är att det är väldigt mycket socker och vetemjöl i. Och det innehåller fel sorts fett, härdat fett, för att brödet ska hålla sig länge.

Inte ens när det står ”GI-kaka” på etiketten, kan man vara säker.

– Man ska titta på vad som faktiskt finns i brödet. Ofta är det väldigt mycket vetemjöl, och socker i, säger Ulrika Davidsson.

Ett annat vanligt misstag som folk gör, är att leta efter mörkt bröd.

– Man kan tycka att det ser otroligt nyttigt ut, men det mörka i ett bröd är ofta mörk sirap!

Vad ska man leta efter då?

– Råg, havre, surdeg och bröd med många hela frön i.

Bryts frön ned eller kommer de ut hela?

– Man kan tro att de kommer ut hela, men många stannar kvar i kroppen. Ju svårare det är för kroppen att bryta ner något, desto bättre. Då får tarmarna jobba. Vetemjöl och socker går rakt ut i blodet och då går blodsockerkurvan berg- och dalbana.

Men blir man inte tjock av bröd, även om det är GI?
– Vill man gå ner i vikt ska man inte äta bröd, men GI är ju också en livsstil som handlar om att man ska må bra.

Recepten är hämtade ut böckerna ”Ulrikas bästa GI-mat”, ”GI in the city” och ”Gi dag för dag: 30 dagar till en nyttigare livsstil”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är inte bara bröd som går att anpassa efter GI-metoden – här hittar du även goda GI-recept på mättande müsli och gröt.

Baka GI-rätt hemma

Omega 3-bröd

Dinkellimpa 

Kavring med solrosfrön

Majsbröd