Smala och mättande frukostar och middagar – GI-recept för hela veckan

Kom i form genom att rivstarta med en fräsch GI-vecka! Här hittar du flera GI-recept på goda, smala middagar med kyckling, köttfärs och lax som inte kräver mycket tid att laga. Missa inte heller våra GI-recept på frukostar med bröd, müsli och gröt som håller dig mätt länge.

Annonsen laddas.

Den smala GI-maten med långsamma kolhydrater håller dig mätt länge. Börja med en GI-smart frukost så håller du en jämn blodsockernivå fram till lunch.

GI-recept på frukostar

GI-gröt med bovete och blåbärssirap

Bovete är kanon för dig som vill äta enligt GI-metoden, det innehåller långsamma kolhydrater och är dessutom glutenfritt. Vill du äta enligt GI-metoden ska du undvika socker i så stor utsträckning som möjligt, men vill du ändå söta gröten kan du använda agavesirap. Agave påminner om honung och smakar sött men höjer inte blodsockret lika mycket som socker.

bovetegrot_460x345

 

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

1. Spola 3 dl bovete, först med hett vatten och därefter med kallt. Häll bovetet i en kastrull, häll i 6 dl vatten och 3/4 tsk salt. Låt puttra i ca 20 min tills bovetet har blivit mjukt.
2. Skala 1 banan, skär i bitar och blanda ner i gröten när det är 2–3 min kvar av koktiden. Rör ner 2 msk linfrön.

Blåbärssirap:

3. Tina 1 paket frysta blåbär (ca 225 g). Spara 2 msk till garnering och mixa sedan resten tillsammans med 1 msk agavesirap. Använd mixerstav. Ringla sirapen över gröten och servera med 1 dl valnötter och 4 dl havremjölk.

 

 

Baka Ulrika Davidssons goda GI-bröd

Visst kan du äta bröd trots att du vill äta kalorisnålt– så länge du äter rätt sort. Här hittar du GI-experten Ulrika Davidssons goda dinkellimpa.

recept-10075-460x345

 

Receptet gäller för 2 limpor.

Gör så här:

1. Lägg 10 dl ljust dinkelsikt i en bunke, gör en liten grop i mitten och smula sedan ner 25 g jäst. Häll därefter på 1 tsk socker och 1 dl fingervarmt vatten. Låt degen jäsa under bakduk i 40 minuter.
2. Rör ner 2 tsk salt, 1 1/2 dl olivolja, 2 dl kokta dinkelfrön, 11 dl solrosfrön och ytterligare 5 1/2 dl fingervarmt vatten. Knåda degen noga och låt jäsa 40 min. Efter det häller du degen i två smorda brödformar (1 1/2 liters) och låter jäsa under bakduk i 30 min.
3. Grädda limporna nederst i ugnen i 250 ° under 10 min, sänk därefter värmen till 200 ° och grädda i ytterligare 20 min.

 

Variera din GI-frukost!

Äter du efter GI-metoden kan du variera din frukost på en massa olika sätt. Här hittar du 11 goda frukostar som mättar länge!

 

GI-smarta middagar med lax, kyckling och köttfärs

Fortsätt hålla sötsuget borta genom att laga GI-mat till lunch och middag. Här nedan kan du hitta de godaste GI-luncherna eller middagarna som du gör på ett kick!

GI-recept med lax

Vår gräddiga och lena fisksoppa med lax och curry är perfekt GI-middag.

recept-8726-460x345

 

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

1. Skiva 100 g champinjoner, skala och skiva 6 schalottenlökar och finhacka 1 röd paprika, 1 gul paprika och 1 dl purjolök.
2. Häll 2 msk olivolja i en kastrull, modell större, och tillsätt champinjoner, lök, paprika, purjolök, 2 dl svarta linser, 1 1/2 tsk curry och 1 1/2 tsk torkad oregano. Låt fräsa under någon minut, häll på 1 l fiskbuljong, 2 dl grädde och låt koka i ca 15 min. Dela 2 avokados, ta bort kärnorna, skrapa ut fruktköttet och mosa det med en gaffel. Blanda med 1 msk pressad citronsaft.
3. Skär 500 g laxfilé i mindre bitar och bryt 2 dl färska broccolibuketter. Lägg i soppan och låt sjuda i ca 5 minuter. Krydda med salt, malen svartpeppar och eventuellt ännu mer curry. Strö över färsk, hackad bladpersilja och servera 4 skivor fullkornsbröd och avokadomoset till.

 

GI-recept med kyckling

Ångad örtkyckling i savojkål med tomatvete är kanon till lunch och middag – både gott och nyttigt!

recept-18230-460x345

 

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

Matvete:

1. Blötlägg 2 dl matvete och 1 dl puylinser i 3 dl vatten under ca 30 min. Skär 250 g körsbärstomater i bitar. Häll av vattnet från linser och matvete och blanda ner tomater och 1/2 tsk salt. Ånga blandningen i en operforerad ånginsats i 100° under 30 min.
2. Gör ett snitt i 4 st kycklingfiléer (ca 600 g) och fyll med 1/2 kruka timjan och 1/2 kruka citronmeliss.
3. Skär bort den tjocka delen av stammen från 4-6 savojkålsblad. Strö 1/2 tsk salt och 1 krm nymald svartpeppar över kycklingfiléerna och linda in dem i kålblad. Ånga tillsammans med 1 hel vitlök på hålbleck ca 20 min, tills kycklingens innertemperatur är 70°.

Kaprisröra:

4. Låt 3 marinerade soltorkade tomater och 2 msk kapris rinna av, hacka dem sedan fint. Blanda med 2 dl smetana eller crème fraiche. Smaka av med 2 tsk pressad citronsaft.
5. Servera örtkycklingen med tomatvetet, vitlöken och kaprisröran.

 

GI-recept med köttfärs

Kryddiga järpar med matigt bovetefräs och ajvarkräm – gott, smalt och mättande!

jarpar_med_bovete_ajvarkram

 

Receptet gäller för 4 personer.

Gör så här:

1. Blanda 400 g nötfärs, 1 ägg, 2 rivna vitlöksklyftor, 1 tsk spiskummin, 1 tsk koriander, 1 msk sambal oelek, 1/2 dl strimlad persilja och 1 1/2 tsk salt.
2. Koka 2 dl helt bovete i saltat vatten under 10 min. Häll av kokvattnet, skölj i kallt vatten och låt rinna av.
3. Forma färsen till avlånga bullar och stek runt om i 2 msk olivolja på medelvärme under ca 5 min.
4. Skala och skär 2 morötter i mindre bitar. Skölj, kärna ur och skär 1 röd paprika i mindre bitar. Skala och strimla 1 rödlök.
5. Fräs morötter, paprika och lök i 1 msk olja under 1 min. Tillsätt 125 g frysta ärter och fräs i ytterligare 2 min. Tillsätt bovetet och fräs 3 min så att allt blir varmt.
6. Smaka av bovetet med 3 msk färskpressad citronjuice, 1 tsk salt och 2 krm nymald svartpeppar.
7. Servera med en paprikakräm gjord på 1 dl ajvar relish och 1 dl turkisk yoghurt.

 

 

Nedan hittar du fler goda GI-recept på luncher och middagar.