GB Glace: nostalgi 60-tal

GB Glace-loggan blev en välkänd symbol under 60-talet och GB satsade stort på att bygga sitt varumärke. 60-talet var också årtiondet då glassbuggen föddes. Klicka på bildspelet för härlig glassnostalgi.

Annonsen laddas.

GB:s konkurrenter Gille-Glace och Trollhätteglass köptes 1962 av Unilever. Året därpå slogs de sex mejeriägda glassföretagen Arla Glass (Göteborg), Cupglass (Örebro), Freja Glass (Gävle), Nordan Glass (Luleå) och Solglass (Karlstad) ihop och blev GB.

GB kom till Sydsverige först 1966, när företaget gick samman med Malmö Glass AB (Ge-Ge) och Åhus Glass. GB fick nu rikstäckande distribution.

Glassgubben Clovve var från början inte tänkt som en symbol för hela GB utan enbart för en enda glass, Pajaspinnen från 1965. GB-gubben skapades av Uno Hattling på Tessab reklambyrå som en symbol för just denna glass, men kom att bli hela GB:s ansikte.

<< Glass: nostalgi 50-tal                                       Glass: nostalgi 70-tal >>

 

Källa: GB Glace, Wikipedia