Franskt bubbel säljer mindre

Det är inte bara lyx i champagnebranschen. I år säljer bubblet sämre än någonsin.

Annonsen laddas.

260 miljoner flaskor kanske inte låter så lite men om den prognosen skulle stämma så är det sämsta försäljningen på 10 år – champagneproducenterna pressas av lågkonjunkturen. Förra året sålde man över 300 miljoner flaskor av den franska prestigedrickan.


Det är framförallt
exporten som har skadats, exporten av champagne till USA och Asien har gått ned med hela 43 % jämfört med förra året och producenterna kämpar nu med alla medel för att få sina flaskor sålda. Enligt sajten Decanter.com så rear man ut vissa champagnemärken i Frankrike och säljer flaskor för under 100 kronor stycket – ett pris vi bara kan drömma om i Sverige.

 

Den sviktande försäljningskurvan behöver inte bara vara av ondo för branschen i stort anser experterna. De stora företagen förväntas kunna lagra sina flaskor och eftersom champagnen är lagringsduglig så äventyrar det inte kvaliteten. Det är de mindre företagen som har mindre pengar i kassan som kan riskera att gå omkull eller bli uppköpta.

 

Samtidigt har vinmyndigheterna i Champagne bestämt att skördeuttagen i år ska vara lägre än på mycket länge. På grund av de vikande försäljningssifforna så får man skörda 9700 kg per hektar mot förra årets 14 000 kg/hektar.

 

Sifferexercis javisst, men ett tydligt tecken på att champagneåret 2009 inte är det bästa genom tiderna.