Fem smala vanor i köket

Att lägga om sina matvanor kan gå trögt men här är fem tips på hur du med små medel kan må bättre.

Annonsen laddas.

1. Ät frukost varje dag
Som man ofta får höra är frukost är dagens viktigaste mål, och så är det också. Undersökningar visar att den som äter frukost ofta är smal. Den ska du inte hoppa över. Frukosten ger dig energi så att du orkar med dagen och känner dig pigg.
Gröt, flingor och fullkornsbröd ger mycket fibrer som mättar. Och glöm inte, toppa frukosttallriken med frukt och bär som innehåller mycket antioxidanter.

Paulúns GI-gröt

Müsli

Bärsmoothie

Yoghurt med äpple och hallon

2. Lunchen
Det säkraste kortet är att laga själv och ta med. Då sparar du inte bara en hel del pengar utan då vet du även vad det innehåller. Om du ändå känner för att går ut äta någon gång är omelett, soppa med fullkornsbröd till, matig macka med magert kött som rostbiff eller kalkonbröst bra alternativ. Även sallad går bra, men tänk då på att be om att få dressing bredvid och undvik allt med majonäs.

Wraps med biff och sallad

Salade Nicoise

Örtomelett med skinka

Svampsoppa med färskost

3. Ät inte precis innan du lägger dig
Vår matsmältning och ämnesomsättning sjunker markant under natten så ät inte precis innan du lägger dig. Mat som intas på kvällen förbränns långsammare. Om du känner dig lite hungrig när du ska gå och lägga dig gör det inget. Det innebär att den energi du gör av med under natten tas från fettdepån. Om du dessutom tränar direkt på morgonen ökar du ytterligare fettförbränningen. Du kan dämpa kvällssuget med en kopp kamomillte som både är avslappnande och aptitsänkande.

4. Ha alltid frukt till hands
Ät ofta och små portioner istället för en stor. Bra mellanmål är frukt eller en fullkornsmacka. Se till att alltid ha tillgång till frukt både hemma och på jobbet. Mättande och bra för kroppen.
Njut av glass i sommarvärmen, men gör det under tiden som du rör på dig.

Frukt med honung

5. Laga mat från grunden
Genom att göra maten själv får du bättre koll på innehållet och kan på så sätt undvika onödiga salter, fetter och tillsatser.