Fem myter om mellanmål

Allt som glimmar är inte mellanmålsguld. Här presenterar vi fem fakta om fem myter.

Annonsen laddas.

Mellanmål – "ät mindre och ofta!"

  • En studie från 2006 visar att mellanmål inte har den lovordade effekt som ofta utlovas. Dietisten Helén Bertéus Forslund vid Göteborgs universitet kom fram till att det inte blev någon skillnad i behandling av fetmapatienter om man ordinerade de att äta mindre och oftare mot att enbart äta tre gånger per dag. Snarare kunde man se att fetmapatienter från början åt för många mellanmål med för högt kaloriintag. Hennes slutsats var att inte rekommendera mellanmål slentrianmässigt om målet är att gå ner i vikt.

Nötter – "innehåller mycket fett."

  • Nötter innehåller visserligen fett, men det är till stora delar de typerna av fett som fungerar bra i kroppen.
  • Nötter i måttliga mängder kan däremot skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar, visade bland annat en stor studie från april 2009. Livsmedelsverkat hänvisar till studien när de rekommenderar en kost med mycket frukt, grönsaker, fullkorn där enskilda näringsämnen som hade en skyddande effekt var just nötter. Så en näve nötter om dagen kan inte skada.

Kexchoklad – "ger snabb energi."

  • Det är ju självklart en sanning med modifikation. Visst är energin snabb, lite för snabb snarare. Kexchoklad innehåller 282 kcal. Lika mycket som en portion av den här middagen: Örtpanerad kotlett
  • Det är alltså runt 30% fett i kakan och den innehåller över 60% kolhydrater alltså i detta fall mestadels rent socker. Du får lika mycket energi som från två portioner havregrynsgröt med äppelmos och mjölk. Välj heller något annat om du vill ha snabb – och lite mer hållbar energi. 

Frukt – "är som godis."

  • Ja, visst, frukt innehåller socker med samtidigt vitaminer, antioxidanter och fibrer. Det är dumt att avstå från något som är som naturens eget vitaminpiller. Om du vill minska på sockerintaget börja heller med något annat än att ta bort alla frukt från din kost.

Choklad – "är nyttigt".

  • Nja, det är en sanning med modifikation. Kakao har visat sig ha vissa goda hälsoeffekter, men en vanlig chokladkaka innehåller mycket mer än så. Det sägs också att mörk choklad är nyttigare, men tittar man på mängden kalorier mellan ljus och mörk choklad så skiljer det sig inte avsevärt. Men kakaohalten i mörk choklad är högre, däri ligger också det "nyttiga".

Följ kostråd

Om du vill följa några kostråd rekommenderar vi livsmedelsverkets råd – de hittar du här