Enkla tumregeln – så vet du om chokladen är nyttig

Upprepade studier har visat att mörk choklad är nyttigt. Men det gäller att välja rätt. Här är enkla tumregeln för hur du hittar den verkligt nyttiga chokladen.

Annonsen laddas.

”Choklad är nyttigt”. Påståendet dyker med jämna mellanrum upp som ett glatt budskap på löpsedlar, bloggar och hälsosajter. Men hur väl stämmer det?

Ett antal studier har påvisat hälsofrämjande egenskaper i mörk choklad. En australiensisk studie från 2012 slog fast att mörk choklad är bra för hjärtat, att den kan minska risken att drabbas av hjärtsjukdom. En tysk studie från 2010 visade att risken för att drabbas av stroke var lägre bland chokladätare.

Ytterligare forskning visar på en rad goda egenskaper hos choklad, Allt från ökad sexlust till vackrare hud och bättre hår. Ja, choklad påstås till och med vara nyttigare än frukt och bär.

Mörk choklad innehåller koffein som piggar upp, flavonoider och antioxidanter som ger en kick till immunförsvaret. Mörk choklad innehåller också nyttiga fetter. Kakaosmöret är en typ av fett som visat sig ha positiva effekter på hjärta och kolesterol.

Men det finns en hake – för att få i dig nyttigheterna gäller det att välja rätt typ av choklad!

Här har ToppHälsa testat 5 vanligaste mörka chokladkakor för att se vilken som är nyttigast.

Enkel tumregel – välj nyttig choklad

Låt oss slå fast en sak: Chokladen du köper i matbutiken eller kiosken är sannolikt inte den som de här studierna syftar på. Faktum är att billigare choklad sällan är särskilt bra eller nyttig. Dessutom innehåller choklad alltid mycket kalorier.

Såhär väljer du rätt choklad:

* Välj choklad med minst 70 procent kakao

* Titta på innehållsdeklarationen. Innehåller chokladen mjölkfett och härdad (hydrogenererad) vegetabilisk olja? Undvik! Båda är ohälsosamma mättade fetter.

Så hitta en mörk choklad som uppfyller tumregeln – och njut! 

hanna-e-lindberg-byline