Din kaffekopp är hotad – vad gör du för att rädda den?

Låt oss prata om det billiga kaffet. Det svinbilliga kaffet. Ett kaffepaket för 20 kronor? Det är väl bara att tacka och ta emot? Det finns inget härligare än att göra ett riktigt kap. Eller?

Annonsen laddas.

Det är som om orden ekar i mitt huvud när jag står vid kaffehyllan i min lokala matbutik. Det är Leocadio Juracáns ord, mannen jag intervjuade från bondeorganisationen CCDA i Guatemala. Jag minns honom när jag ser skylten som basunerar ut att det finns billigt kaffe att köpa. Jag återkommer till Leocadio senare. Låt oss först prata om det billiga kaffet. Det svinbilliga kaffet. Ett kaffepaket för 20 kronor? Det är väl bara att tacka och ta emot? Det finns inget härligare än att göra ett riktigt kap. Eller?

Genom historien har vi svenskar lärt oss att konsumera en lyxprodukt, en njutningsvara, till ett lågt pris. Kaffe har blivit en lockvara som de stora butikskedjorna använder för att få oss att handla i just deras butik. Oftast plockar vi på oss det billigaste paketet utan att tänka på det. Det är perfekt rationellt. Varför skulle vi välja ett dyrare paket? Sällan reflekterar vi över kaffets ursprung – vem som odlat det, och på vilka villkor.

Vi har i rapporten Hotet mot din kaffekopp undersökt den internationella kaffemarknaden och situationen för världens kaffeproducenter. Fram tonar en dyster bild. Kaffeodlare har redan börjat märka av effekterna av klimatförändringarna. Både översvämningar och torka har ökat i flera kaffeproducerande länder samtidigt som det kommer rapporter om hur skadedjur och sjukdomar breder ut sig i nya områden. Det kaffe vi huvudsakligen dricker i Sverige – arabica – är den kaffeböna som är mest utsatt av klimatförändringarna.

80 procent av världens kaffe produceras av småbönder som inte står rustade för de enorma omställningar som klimatförändringarna kräver. Förutom klimatförändringar tampas också kaffeodlare med kraftigt svängande priser samtidigt som odlarna är den aktör i värdekedjan som får minst betalt. Idag kämpar många kaffebönder för att ha råd med mat på bordet. Allt fler kaffebönder överger kaffe för att istället odla mindre klimatkänsliga och mer ekonomiskt stabila grödor.

Så frågan är alltså om det är ett schysst pris på kaffe när paketet kostar 20 kronor. Eller betalas det verkliga priset istället av kaffebönder och deras familjer?

Slutsatsen i vår rapport är att vi konsumenter kan påverka situationen för världens kaffebönder. Genom att välja certifierat kaffe ­– helst det som både är ekologiskt och Fairtrade-märkt – kan man vara säker på att kaffe har odlats på ett mer hållbart sätt. Eller som Leocadio Juracán, han från Guatemala som jag nämnde tidigare, förklarade för mig:

”Till den svenska kaffekonsumenten skulle jag vilja säga att han eller hon har två val. Det första är att köpa ett kaffe som leder till att småbönder fortsätter att exploateras. Det andra är att köpa ett kaffe som leder till en bättre utveckling för dessa människor. Detta skulle jag säga är något som konsumenten bör reflektera över när han eller hon står i butiken och ska köpa kaffe.”

 Dennys Bello

AV: Dennys Bello

Som tillsammans med Annika Westerberg skrivit rapporten ”Hotet mot din kaffekopp” som släpptes den 29 april. Bägge har under drygt fyra månader jobbat i Nicaragua genom We Effects praktikantprogram, finansierat av Sida. Läs hela rapporten här.