Den hemliga gästen: Så får du bättre service på krogen

Den hemliga gästen är krogrecensenten som bedömt hundratals krogar. Förra året kom omtalade boken ”Den hemliga gästen.” Här berättar författaren om knepen som funkar på krogen – och vad du inte ska göra som gäst.

Annonsen laddas.

Författaren till boken Den hemliga gästen är den allra första medlemmen i DN På stans Krogkommission.

– De vanligaste frågorna som jag får handlar om hur man får bättre service, hur man kan gardera sig mot misslyckade krogbesök. Många läsare verkar också har haft stor nytta av snabbkursen om vin ”Från brännvin till Bordeaux”. Och så finns det förstås en nyfikenhet på vem som är ”Den hemliga gästen”, om det är en han, hon eller hen…

Vad har du fått mest reaktioner/frågor kring?

– Jag har fått många reaktioner på bokens sista kapitel ”Den hemliga gästen; så arbetar yrkesgourmeter i allmänhetens tjänst”. Där berättar jag om DN:s Krogkommission, om mitt möte med den Michelintestare som recenserat Skandinaviska restauranger under ett par decennier och citerar berömda krogkritiker i bland annat New York Times, The Sunday Times och Le Figaro. Anonym eller inte är en vattendelare. För mig är det självklart att en krogkritiker måste jobba under cover. Hur ska läsarna annars kunna lita på att kritikern inte särbehandlas?

– Risken för korruption är uppenbar, det vet vem som helst som gått en krogrunda med krogskribenter som INTE är anonyma. Tanken är att en kritiker ska få exakt samma upplevelse som vilken gäst som helst. De flesta krögare brukar faktiskt erkänna att man smörar extra för kända kritiker. I boken berättar jag bland annat om den excentriske Marco Batalis avancerade förförelsetrick för att få fyra stjärnor av New York Times-kritikern Ruth Reichl när han precis hade öppnat Baboo på Manhattan.

Den hemliga gästen ger sina bästa tips till Alltommat.se:s läsare:


Köp boken här

Beställ Den hemliga gästen. Boken som gör dig till en smartare kroggäst.