Därför funkar Medelhavsdieten

I åratal har vi fått höra att Medelhavskosten är en av de mest hälsosamma sättet att äta. Nu har forskarna kommit fram till varför.

Annonsen laddas.

Över 23 000 män och kvinnor deltog i den grekiska delen av Europeiska Prospective Investigation in Cancer and Nutrition. De fick detaljerat svarat på ett frågeformulär om sina kostvanor och livsstilar och följdes under mer än åtta år. De fick frågor om hur mycket fysisk aktivitet de hade, oavsett om de rökte, och om de hade diagnosen cancer, diabetes och hjärtsjukdomar, och vilka som senare avlidit.
Forskarna fann att de som förde en Medelhavsdiet hade cirka 14 procent mindre risk att dö under undersökningstiden. De största fördelarna i form av en sänkt dödlighet tycks komma av att man konsumerar måttliga mängder alkohol, lite kött, och stora mängder  grönsaker, frukter, nötter, olivolja och baljväxter. Att äta mycket spannmål och fisk och andra skaldjur verkade inte spela någon viktig roll i just det här sammanhanget.

Framför allt har forskare funnit att en måttlig alkoholkonsumtion, vanligen i form av vin under måltider, stod för 23,5 procent av förmånen, medan låga nivåer av kött och köttprodukter stod för 16,6 procent. Att äta mycket grönsaker stod för 16,2 procent och mycket frukt och nötter stod för 11,2 procent. Hög enkelomättade fett och mättat fett låg bakom 11,2 procent av fördelen och hög konsumtion av baljväxter stod för  9,7 percent.
 

Källa: washingtonpost.com


Det här är typisk Medelhavsdiet

Kost som är rik på hela korn, olivolja, nötter, frukt och grönsaker, fisk, ost och måttliga mängder vin.

 

Nötgratinerad brieost

Äppel- och fänkålssallad med rökt fisk

Curry & citrondoftande linssoppa, spenat & quesadillas

Chokladflarn med frukt och nötter

Medelhavsgratäng med fisk

Vridna oliv- och tomatbaguetter