Därför fungerar det inte att fasta

Fem skäl att låta bli att fasta – och tips på hälsoknep som funkar!

Annonsen laddas.

Att rasa i vikt genom olika fastekurer är en bantningsmetod med fler nackdelar än fördelar:

1. Man tappar vatten. Viktnedgången beror till största del av förlust av vatten som njurarna släpper ifrån sig för att rena kroppen från de gifter som bildas när kroppen inte får rätt bränsle.

2. Man blir trög. Hjärnan behöver "bränsle" – ungefär 100 gram glukos om dagen – för att kunna fungera. Den snabbaste källan till glukos är intag av kolhydrater.

3. Man får dålig andedräkt. När kroppens olika system pressas till att frigöra bränsle på alternativa sätt kan aceton bildas, vilket ger en speciell lukt.

4. Man förändrar inte vanorna. För att behålla sin hälsovikt är det nödvändigt att man förändrar sitt ätmönster i vardagen – annars går man lätt upp igen.

5. Förbränningen blir sämre. Kroppen ställer in sig på sparlåga och dessutom orkar man knappast motionera om man inte får i sig tillräckligt med energi.

Knep som funkar

  • Prova en vecka utan kaffe, sötsaker, alkohol och nikotin om du vill rena kroppen.
  • Ät små portioner med jämna mellanrum så du aldrig är vrålhungrig
  • Fyll ut måltiderna med mättande, nyttiga grönsaker och rotfrukter
  • Planera matintag och inköp för att inte falla för frestelser när du går hungrig i affären
  • Rensa skafferiet från onyttigheter som lätt slinker ner

Källa: primavi, livsmedelsverket

Mer om fasta

Man kan fasta på olika sätt, med soppor, vatten eller juicer. Målet kan vara att gå ner i vikt eller rena kroppen från gifter.

 

Religiös fasta
Inom många religioner är fasta inför högtider en del av tron – som andlig förnyelse, rening, botgöring med mera. Troende muslimer fastar i 30 dagar under Ramadan, men det är då tillåtet att äta efter solnedgången varje dag. Barn, gamla, sjuka och gravida fastar inte på grund av hälsoskäl.