Därför behövs en mässa för sprit

I helgen är det premiär för Destillat Sthlm – en ny mässa med inriktning på spritdrycker och drinkar. Vi frågade Stanley Wong vad den nya mässan betyder för Sveriges dryckesleverantörer.

Stanley Wong är VD på Svenska Dryckesmässor och är den som tillsammans med Stockholm Waterfront Congress Centre arrangerar den nya dryckesmässan Destillat Sthlm i helgen den 17-18 februari. En mässa där besökarna har möjlighet att bland annat provsmaka olika sorters destillat och blanda drinkar med Sveriges bartenderelit. Vi frågade honom om vad den nya mässan betyder för Sveriges dryckesleverantörer.

Vad utgör den nya mässan för nya möjligheter för de svenska dryckesleverantörerna?

– Vår vision när vi satte konceptet för Destillat Sthlm var att skapa en mötesplats där spritdrycken är i centrum och får komma till sin fulla rätt. Jag tror också att vi kan nå en ny målgrupp som normalt inte besöker traditionella öl- och whiskymässor. Här får besökarna både chansen att smaka spritdrycker i sin rena form men också upptäcka den som en perfekt drink. Drinken är inte längre bara en grogg utan har idag blivit ett gediget hantverk med en perfekt balans av smaker.

Varför behövs en mässa som fokuserar på destillat?

– Idag arrangerar Svenska Dryckesmässor åtta dryckesmässor runt om i Sverige. Den största av dem är en öl och whiskymässa i Göteborg som i år lockar 22 000 besökare under två dagar. Vi har under flera år fått en önskan från ett stort antal utställare med whisky och övriga spritdrycker om att etablera en mässa med rent fokus på spritdrycker. Vi vill tillsammans med våra utställare skapa mässor som följer trender och utvecklingen inom spritdrycker och drinkar i Sverige och då är Stockholm staden man bör verka i. Tittar vi på övriga Europa så finns det idag liknande mässor som te.x. Bar Convent i Berlin och The Spirit Show i London.

Vilka reaktioner har ni fått av utställarna? Vad har de för förväntningar?

– Vi har fått mycket positiv feedback till vårt initiativ! Precis som vi är också utställarna förväntansfulla inför helgen och har varit mycket goda ambassadörer som har lyft fram helgens mässa via sina kanaler. Vi ser också ett stort intresse hos branschen, men även journalister och bloggare som inriktat sig på ämnet har hört av sig och vill besöka mässan. Så känslan vi har är att många har längtat efter en sån här typ av mässa.

Text: Sarah Djerf