Därför är socker och koffein dåliga substitut för sömn

När du lever med mindre sömn än din kropp behöver för att arbeta, är det frestande att gå den lätta vägen och hålla sig alert med koffein och socker. Men dessa enkla lösningar kan göra saker värre på lång sikt.

Annonsen laddas.

Socker kan ge dig en tillfällig energiökning, men när "kicken" slits ut, kan du känna dig ännu mer trött och långsammare att reagera, enligt en studie från England’s Loughborough University 2006.
"Socker är inte det bästa sättet att stimulera hjärnan", säger filosofie doktorn Ralph Downey, som är chef för Loma Linda University Sömnstörningascentert i Kalifornien.
"Det har inte det värde som koffein gör för kort uppsving."
För en knuff för att få dig igenom dagen, är det bättre med ett litet mellanmål, sträva efter en blandning av protein och kolhydrater, precis som ett äpple med jordnötssmör. Men ät inte för mycket: En full mage kan göra dig ännu mer trött.

Koffein är ett sömnstjälare
Koffein-och kaffe i synnerhet, innebär det motsatta problemet. Inom femton minuter från att du har druckit en kopp har du fått den energi du letade efter. Men eftersom koffein kan stanna kvar i ditt system i upp till tolv timmar, fortsätter dess effekter långt efter att din latte är borta. Det är därför som experter rekommenderar att du slutar att dricka kaffe helt och hållet om du har svårt att sova på nätterna, eller åtminstone stoppar efter din morgonkopp. Läsk och choklad i allmänhet innehåller mindre koffein än kaffe, men om du är känslig även för små mängder kan de orsaka problem.

Källa:Health.com

Pannkakor med äpplen och jordnötssmör

Utflyktspannkakor