Billigt – och hälsosamt

Här är listan på varor som inte kostar för mycket och är väldigt nyttigt.

Det är bättre pris på grönsaker från frysen och du kan lätt ta några broccolibuketter och lägga i köttfärssåsen, eller thaigrytan.
Jupiter

Det är bättre pris på grönsaker från frysen och du kan lätt ta några broccolibuketter och lägga i köttfärssåsen, eller thaigrytan.

Det behöver inte vara dyrt för att vara hälsosamt. Här är en lista på vanliga matvaror som både är nyttiga och inte så dyra.

  1. Kyckling. Jämför priset på filéerna och på andra delar av kyckling och du kommer att se stora skillnader. Satsa på de delar av kycklingen som inte kostar så mycket, eller köp en hel kyckling, som brukar vara det billigaste.
     
  2. Fisk. Färsk fisk kan kosta en del och om du inte känner dig lockad av blockfisk kan du lätt få i dig de nyttiga fetterna från fisken via sill på burk till exempel. Sill och potatis behöver inte vara en rätt för helgdagar! Det är billigt och riktigt svenskt gott. Titta även i fiskdisken efter rökt makrill, det brukar inte kosta mer än 30-40 kronor för en fisk, annars fisk makrill på burk i tomatsås. Passar perfekt på smörgåsen.
     
  3. Grönsaker från frysen. Det är bättre pris på grönsaker från frysen och du kan lätt ta några broccolibuketter och lägga i köttfärssåsen, eller thaigrytan. Färskt från frysen och lika nyttigt.
     
  4. Havregryn. Ett paket kostar runt 10 kronor och räcker till gröt i ett par veckor. Gröt till frukost är bland det bästa du kan äta för hälsa. Både för magen och för vikten. Servera med bär från frysen, eller med en klick äpplemos.
     
  5. Vitkål. En av de billigaste grönsakerna, kan finnas för runt fem kronor kilot och du kan använda den i de flesta rätter, sallader, grytor och soppor. Innehåller väldigt höga halter c-vitamin som du behöver.