Billigare bubbel i kristider

Finanskrisen sätter spår i våra inköp av bubblande drycker. Champagneförsäljningen sjunker och de mousserande ökar.

Annonsen laddas.





När kontokortets innehåll tryter dricker vi billigare bubbel. Det visar en undersökning som Systembolaget har gjort.

Trots de sämre tiderna under förra året sålde Systembolaget mer champagne än året dessförinnan, hela 950 000 liter vilket var en ökning med 4 procent. Ökningen inträffade framförallt under första delen av året, när finanskriser och varsel fortfarande var en okänd verklighet för de flesta.
 


När sedan den
ekonomiska krisen var ett faktum sjönk även försäljningen av champagnen och i den klassiska bubbelmånaden december vände kunderna sig från den franska drycken och letade fram mousserande viner av annat slag istället. Cavor och andra länder länders mousserande tog sig fram i försäljningsstatistiken och det är bara att konstatera att när vi har det det skralt med pengar så försvinner lyxbeteendet fortare än kvickt.


Lennart Agén
är informationschef på Systembolaget och han säger till TT som rapporterar om undersökningen att kunderna har gått ned i prisläge.

– Från dyr champagne till billigare mousserande konstaterar han.


Konsekvent nog
har vi även blivit sämre på att köpa magnumflaskor, försäljningen av dem sjönk under 2008 medan inköpen av halvflaskor av champagne ökade.

 

Här hittar du det bästa av mousserande vin och champagne.

Champagne och mousserande