Australien ska lära svenskar om vin

Australiskt vinföretag vill lära svenskarna mer om vin. Och tur är det – för vi törstar efter kunskap, det visar en undersökning.

Annonsen laddas.

Svenska folket vill lära sig mer om vin. Det visar en undersökning som vinföretaget Lindemans låtit göra – i undersökningen svarade mer än hälften att de ville lära sig mer om vin.

Undersökningen visar också att vi har ganska stora luckor i vårt vinkunnande, bland annat hade många som svarade svårt att sätta rätt druva på rätt vin. Druvorna zinfandel och sangiovese var de som svenskarna hade svårast för att placera i rätt flaska.

Varför kan vi inte mer då? Ja, Niclas Toumela som är sommelier och utbildningsansvarig på Lindemans tror att felet ligger hos… producenterna!

– Resultatet från undersökningen visar att vi har en hel del som vi kan förbättra vad det gäller kommunikationen till konsumenterna. Jag tycker att vi som vinföretag har en uppgift att hjälpa våra konsumenter genom att enklare guida dem till ett lyckat val av vin.

Lindemans försöker
nu nå nya kunder genom att satsa på att utbilda oss, bland annat har man komponerat ett enkelt vinlexikon som ska öka kompetensen om vin och vad man ska tänka på när man väljer vin till maten.