Ät dig till bättre immunförsvar

Här hittar du vitaminerna och mineralerna som håller dig frisk.

Annonsen laddas.

C-vitamin

Är antioxiderande och hjälper därför till att skydda cellerna och hålla oss friska. Det främjar också upptaget av andra näringsämnen. Är vattenlösligt, därför behöver vi C-vitamin varje dag.
FINNS I: mest i nypon och svarta vinbär.Men också i apelsin, citron, grapefrukt, jordgubbar, hallon, guava, kiwi, papaya, persilja, brysselkål och spenat.

D-vitamin

Kan kroppen tillverka själv när huden utsätts för solljus, men på vintern
är det för svagt. Försök vistas ute minst 30 minuter varje dag under sommarhalvåret, på vintern är det bra att äta D-vitamintillskott eller en D-vitaminrik kost.
FINNS I: fiskleverolja, feta fiskar som lax, makrill, tonfisk, sill och sardiner, ägg och mjölkprodukter.

E-vitamin

Är fettlösligt och innehåller flera olika antioxidanter som skyddar cellerna och hjälper till i läkningsprocesser.
FINNS I: vegetabiliska oljor, fet fisk, nötter, mandlar, frön, bönor, groddar och gröna bladväxter, mjölkprodukter, ägg, rotfrukter, frukt och bär.

A-vitamin

Stärker bland annat immunceller i mag-tarmkanalen, vilket innebär att immunförsvaret stärks.
FINNS I: fiskleverolja, lever, ägg, feta mjölkprodukter, fisk och skaldjur.

B6- och B12-vitamin

Vattenlösliga vitaminer som bland annat är viktiga för ämnesomsättningen och immunförsvaret.
FINNS I: kött, fisk, fågel, ägg, lever, bönor, mejeriprodukter, potatis, vetegroddar.

B9-vitamin (folat/folsyra)

Folat finns naturligt i mat, folsyra är konstgjort framställt och används till att berika mat. De är olika former av samma vitamin. Vitaminet hjälper
till i kemiska processer i cellerna och vid matspjälkningen.
FINNS I: baljväxter, gröna bladgrönsaker, kål, rotfrukter, fullkornsprodukter, fil, yoghurt, lever, röd paprika, majs, apelsin, kiwi, honungsmelon, jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär.

Karotenoider

Är en grupp av fettlösliga antioxidanter, till exempel ingår betakaroten och lykopen.
FINNS I: morötter, tomat, paprika, chili.

Polyfenoler

Är en stor grupp av växtantioxidanter som kan hjälpa till att förebygga sjukdomar.
FINNS I: frukt och grönt, till exempel gröna salladsblad, blåbär och hallon.

Flavonoider

Flavonoider är en grupp kemiska föreningar som bland annat fungerar som antioxidanter.
FINNS I: röda bär, citrusfrukter, äpple, lök, te, choklad, en variant
finns i nötter, linser, sojabönor och grönsaker.

Selen

Är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler och är bra för ämnesomsättningen.
FINNS I: fisk, skaldjur, alger, kött, ägg, linser, ärtor, nötter.

Zink

Mineralet zink är en viktig antioxidant
som stärker immunförsvaret.
FINNS I: skaldjur, ostron och nötkött.
Även i bönor, nötter, pumpakärnor
och solrosfrön.


Bra och gott försvar

 RECEPT

Fruktsallad med nötter

Lyxiga laxmackan

Pilaff med torkad frukt och mandel

 Brysselkål med honung och citron

Meganyttiga makrillmackor

 

ÄT MER AV

  • Vitlök
  • Ingefära
  • Alger som spirulina och chlorella
  • Vetegräs
  • Nässla
  • Acai
  • Goji
  • Havtorn
  • Blåbär
  • Kamomill
  • Mjölksyrade grönsaker
  • Yoghurt eller filmjölk med nyttiga bakterier
  • Grönt och rött te
  • Nypon
  • Aronia
  • Slånbär
  • Granatäpple

EXTRA TILLSKOTT

  • Multivitamin och mineraltabletter
  • C-vitamintillskott
  • D-vitamintabletter
  • Probiotika
  • Omega-3-kapslar