6 källor till koffein du inte kände till

Koffein kan verka uppiggande, men för mycket kan få motsatt effekt. Se upp för dolda koffeinkällor – här är en lista på sex källor till koffein.

Annonsen laddas.

1. Koffeinfritt kaffe

  • En amerikansk undersökning kunde visa att 36 testade koppar koffeinfritt kaffe i själva verket innehöll koffein. En vanlig kopp kaffe innehåller ungefär 100 milligram, medan de testade koffeinfria kopparna innehöll runt 20.

2. Läsksorter

  • De sorter som vi vet innehåller koffein, såsom red bull, uppmärksammar vi. Men det finns även läsksorter med höga halter koffein där man inte tänker på det. Till exempel Sunkist läsk där det finns 41 milligram koffein.

3. Choklad

  • Koffein finns naturligt i kakaobönor så choklad innehåller alltid lite koffein. Ju mörkare choklad desto högre halt koffein.

4. Glass

  • Äter du glass med kaffesmak kan du också räkna med att få i dig koffein. Kaffeglassar kan innehålla 30-45 milligram koffein per portion.

5. Bantningspiller

  • Koffein gör inte mycket för att göra dig smalare. Trots det fyller tillverkarna sina piller med ämnet. Läs innehållsförteckningen om du inte vill då dig för mycket.

6. Huvudvärkstabletter

  • Lite koffein kan häva en huvudvärk men för mycket kan göra den värre. Så att ta fler tabletter än rekommenderat eller att kombinera de med kaffe kan ge en oönskad effekt.

Källa: health.com