4 anledningar att servera pannkakor med gott samvete i kväll

Får du dåligt samvete för att barnen äter pannkakor ”lite för ofta”? Vi tycker du kan pusta ut! Ingen rätt ska upprepas allt för ofta, men pannkakor är faktiskt mycket bättre än du kanske tror.

Annonsen laddas.

egg

1. Checka ingredienslistan

Allvarligt talat. En tisdagskväll finns det bra mycket sämre ”snabblagad mat” att servera ditt barn. Fiskpinnar eller falukorv är båda sämre, rent näringsmässigt. Ingredienserna i pannkakor har ett högt värde av till exempel protein, kalcium, B12 och D-vitamin (förutsatt att du använder D-vitaminberikad mjölk, se nedan).

kale

2. Maxa pannkakan!

Med ett par justeringar kan du servera en ännu nyttigare pannkaka. Prova att byta ut en del av mjölet mot råg- eller grahamsmjöl. På så sätt får rätten mer fibrer, och mättnadskänslan från pannkakan håller i sig längre. En nyttig smakförhöjare är solroskärnor! Det kan man mixa ned lite i smeten. Använder du mellanmjölk i stället för standardmjölk så är den berikad med extra D-vitamin.

Pannkakssmet är dessutom väldigt tillåtande att variera. Ha i lite rivna morötter, det är saftigt och gott. Eller hacka i lite grönkål i smeten, det är supernyttigt!

mango

3. Variera tillbehören

En liten sked sylt är inte hela världen det heller, men i stora mängder (om barnet själv får välja) så blir det lätt onödigt sött. Frukt och bär är alltid ett bättre alternativ. Prova att mosa en banan och ha i lite apelsinsaft, eller tina lite fryst mango i stället.

En liten klick grädde är ingen fara. Om du vill slippa sockret så kan till exempel kardemumma användas för att smaksätta grädden.

bananpannkaka

4. Testa bananpannkakor

Vill du skippa mjölet helt men ändå få kidsen att jubla, så prova bananpannkakor. Det är superenkelt och nyttigt. För en portion – mixa en mogen banan, 2 ägg och lite salt med en stavmixer. Stek i smör och servera med t. ex blåbär och lite keso.

Denna artikel är faktagranskad av Sara Ask, barndietist.
Bildkällor: Thinkstock

 

Hannah_byline_aom