20 bästa råvarorna

De råvarorna du alltid kan ha hemma – hela listan i bokstavsordning.

Annonsen laddas.

  • Avokado. Avokadon är full av nyttigt fett som är bra för kolesterolet. Den är också rik på kalcium som sänker blodtrycket.
  • Broccoli. Bra för skelettet och immunförsvaret. Broccoli skyddar hjärtat, förebygger benskörhet och håller magen i gång.
  • Bär. Blåbär är det bästa ”antiageingbäret”. Skyddar mot åldrande och förbättrar syn och hjärnfunktioner.
  • Bönor och baljväxter. Innehåller fibrer, proteiner och kolhydrater med lågt GI. Kikärter är bra för immunsystemet och linser påverkar minnet.
  • Fet fisk. Fiskfettet skyddar mot cancer, hämmar inflammationer och motverkar åderförkalkning. Lax stärker immunförsvar, hår och tänder.
  • Frukt. All frukt är nyttig. Frossa på C-vitaminrika frukter som hjälper till att stärka immunförsvaret.
  • Gröna blad. Som exempel är spenat kärlvidgande och bra mot benskörhet. Mangold skyddar kroppen från fria radikaler.
  • Grönt te. Bästa drycken för att ”bromsa tiden”. Grönt te neutraliserar effekten av fria radikaler, en av orsakerna till för tidigt åldrande.
  • Gurka. Fuktgivande och antiinflammatorisk. Toppenbra också för utvärtes bruk!
  • Kronärtskocka. Innehåller cyanin som bidrar till matsmältning och nedbrytning av fett. Påverkar också känslig tarm vid IBS, Irritable Bowel Syndrome.
  • Kål. Alla typer av kål är toppen för kroppen! Kål innehåller svavel som är bra för hår, hud och naglar.
  • Lök. Lök förhindrar blodproppar och är rik på antioxidanter. Är också starkt antiinflammatorisk.
  • Nyttigt fett. Använd olivolja, rent smör, oraffinerat kokosfett och hampasmör.
  • Nötter. Supernyttigt! Paranötter innehåller till exempel det viktiga ungdomsvitaminet E, samt selen, kalcium, magnesium och nyttiga fetter.
  • Orange. Orangefärgade grönsaker bidrar till att motverka rynkor och bevarar både minnet och synen. Pumpa stärker immunförsvaret.
  • Palsternacka. Bra för hjärtat och skyddar huden vid solljus. Innehåller kisel som stärker hud och bindväv.
  • Sparris. Bra källa till folsyra som förebygger skador på artärerna. Innehåller asparagin som är urindrivande och renande.
  • Sesamfrön, solroskärnor, pumpakärnor, linfrön. Nyttiga små frön som är sprängfyllda med bra fett, mineraler, B- och E-vitamin.
  • Tomater. Innehåller lykopen som tar hand om de fria radikalerna i kroppen innan de hinner göra någon skada. Lykopen anses motverka rynkor och hjärtproblem.
  • Vitlök. Kungen av all lök! Den sänker både blodsockret och blodtrycket. Dessutom stärker vitlök immunförsvaret och är antiinflammatorisk.

Undvik den här typen av mat

  • Pizza.
  • Pasta.
  • Korv.
  • Hamburgare.
  • Färdiglagad mat.
  • Godis.
  • Läsk.
  • Kaffe.
  • Kaffebröd.
  • Härdade fetter och transfetter.
  • Margarin.